18 de desembre del 2014

TAXONOMIA DE BLOOM

La Taxonomia de Bloom es basa en un llistat d’habilitats i processos del pensament que poden aparèixer en les tasques merament escolars, per tant, aquestes poden ser objecte d’avaluació. La taxonomia estructura les habilitats jeràrquicament de manera que no es pot pretendre assolir les d’ordre superior sense considerar i tenir en compte les que formen part d’un ordre inferior.

Fotografia extreta de: [http://www.eduteka.org/imgbd/23/23-11/ImagBloom.jpg]
En la Taxonomia de Bloom podem veure clarament diferenciats però a la vegada interrelacionats tres donimis: El domini cognitiu, el domini afectiu i el domini psicomotor:

DOMINI COGNITIU:

La cognició tal i com he pogut aprendre a la classe de processos i contextos educatius, és un procés mental que es troba darrere de cada comportament. Entenem per cognició l’acte de coneixement que obtenim per la capacitat de recordar, entendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear, i finalment d’organitzar i fer ús de la informació recollida. 
  • Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
  • Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
  • Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar.
  • Analitzar: organitzar, des construir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
  • Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i provar.
  • Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i el·laborar.
DOMINI AFECTIU:

En el domini afectiu s’inclouen aquells objectius que fan referència a un àmbit més actitudinal, a valors i també a elements de judici que exigeixen una correcta adaptació. 

La Taxonomia de Bloom afirma que el fet d’analitzar trets afectius és una tasca plena d’obstacles i dificultats. A més, a aquest fet se li suma la indecisió per part del professorat a l’hora de tenir unes idees clares sobre les experiències d’aprenentatge que són convenients per arribar a relacionar actituds i valors que es basen en sentiments o bé emocions. 

DOMINI PSICOMOTOR:

En el domini psicomotor s’inclouen aspecte que tenen com a objectiu un bon desenvolupament muscular i motriu, certes manipulacions de matèries o actes i activitats que requereixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini es pot diferenciar en els següents nivells com ara la percepció, l’adaptació, la creació, la disposició, entre d’altres.

Fotografia extreta de: [http://www.eduteka.org/imgbd/23/23-11/ImagBloom.jpg]





FONTS D'INFORMACIÓ: Viquipèdia, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3.html i apunts de classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada