5 de desembre del 2014

MÉS IDEES QUE EMOCIONS

NÚVOLS DE PARAULES

Un núvol de paraules és una representació visual de les paraules que conformen un text, on la grandària és major per a les paraules que apareixen amb més freqüència.

Un dels seus usos principals és la visualització de les etiquetes d'un lloc web, de manera que els temes més freqüents en el lloc es mostrin amb major prominència. Les etiquetes són paraules clau que solen estar ordenades alfabèticament o, en ocasions, agrupades semànticament. La importància d'una etiqueta es mostra amb la grandària de la font i/o color.

En el bloc, tenim l'opció de posar les etiquetes en format de núvol:


Una eina molt útil és wordle que serveix per generar núvols de paraules d'un text que proporciones. 


MAPES CONCEPTUALS

Segons la definició de J. D. Novak i A. J. Cañas, els mapes conceptuals són eines gràfiques per a organitzar i representar el coneixement. És una representació gràfica que té com a objectiu la plasmació de la interrelació de les idees o conceptes que una persona té sobre un tema. En el cas de l'ensenyament, explicita el procés d'aprenentatge de l'alumnat.

Carcaterístiques dels mapes conceptuals 

  • Selecció: el mapa conceptual ha de sintetitzar els aspectes més significatius d'un tema i, per tant, cal triar prèviament quins conceptes s'utilitzaran.
  • Jerarquia: els conceptes es disposen de dalt a baix a partir d'un concepte base, la idea central del mapa. De cada concepte poden sortir diverses paraules d'enllaç que lliguin diferents conceptes. Els conceptes aniran de generals a específics i els exemples se situaran al final. Es poden utilitzar enllaços des dels conceptes a recursos externs. 
  • Impacte visual: el mapa ha de permetre captar ràpidament la idea global, així com les relacions entre conceptes clau. Cal també, que afavoreixi una retenció a llarg termini. És interessant fer servir imatges, colors, tipus de línia que contribueixin a aquests objectius.

Elements que el formen
  • Conceptes: els conceptes són les idees o paraules clau. Es representen en un gràfic de forma ressaltada. Normalment són substantius o sintagmens nominals. No s'han de repetir.
  • Paraules d'enllaç: enllacen els conceptes i en mostren les relacions. 
  • Proposicions: és el resultat de dos conceptes lligats per una paraula d'enllaç. Les proposicions han de tenir sentit complet. Afirmen o neguen alguna cosa d'un concepte.
  • Enllaços creuats: marquen les relacions entre dos conceptes que se situen en segments diferents del mapa conceptual, és a dir, lliguen conceptes que no es relacionen jeràrquicament. Cal no abusar-ne, perquè l'excés podria dificultar-ne la comprensió.
Hi ha dues eines molt útils per realitzar mapes conceptuals: CMapTools (que s'ha de descarregar) i Bubbl (una eina on-line).

Pràctica

Llegir el text: El dinar de Nadal i fer un mapa conceptual sobre el text.


Per començar, vaig realitzar els quadres amb tots els conceptes clau i, després, els vaig començar a enllaçar. El procediment d'enllaçar és el més complicat i vaig haver de realitzar-ho més d'un cop. He decidit jerarquitzar per colors.

MURAL VIRTUAL

És una altra manera de presentar informació, però aquesta vegada mitjançant un suro. En aquest suro es poden afegir fotografies, enllaços, vídeos, etc. 

Padlet és una espècie de mur virtual gratuït en la qual un grup de persones poden deixar qualsevol tipus de contingut.

Ens permet personalitzar tants murs com desitgem, aplicant-los una definició i nom a cadascun d'ells.
La plataforma ens oferirà una url del mur per compartir-ho amb les persones que ens interessin i així els que accedeixin a ell, només amb un doble clic, puguin: Deixar notes, comentaris, fotos, enllaços, documents, mapes. etc.

No és necessari registrar-se però si convenient per identificar-nos i gestionar els continguts que es publiquin.




MAPES MENTALS

Un mapa mental és una eina que ens permet organitzar i estructurar el nostre pensament facilitant-nos així la nostra capacitat d'expressar idees, solucionar problemes, prendre apunts, etcètera; d'una manera gràfica.

Hi ha multitud d'eines on-line que ens permeten confeccionar i compartir un mapa mental, per exemple:

http://www.mindomo.com/es/
o
http://www.mindmeister.com/es
o
http://www.mapmyself.com/

En la pàgina web: http://cursomapasmentales.igipuzkoa.net/ podeu visualitzar un curs on s'explica perfectament què és un mapa mental, per què serveix, com s'elabora, les eines digitals i les aplicacions professionals.


FLUXOGRAMES

Els diagrames de flux són una eina que s'utilitza per representar procediments encaminats a resoldre una tasca. La seva utilització prové del món de la informàtica però avui en dia s'utilitza en molts diferents àmbits. Per als futurs mestres contemplem dues utilitzacions:

Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional. Per exemple representar el procés per a l'acollida d'un nou professor o alumne a l'escola.

Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que l'eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l'accessòria, definició d'ordres i instruccions, compliment de normes i estructures,...

Els fluxogrames tenen una simbologia molt definida de la que en podem destacar:



Fotografia extreta d'aquí

Podem trobar més símbols amb les seves explicacions aquí

Podem treballar fluxogrames amb moltes eines com el Word de Microsoft, Write d'OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc A l'assignatura hem optat per una eina on-line anomenada Gliffy i que podeu trobar a: http://www.gliffy.com

Aquesta eina a part de poder crear, guardar i editar diagrames de flux, també permet treballar amb altres tipus de represenatcions gràfiques i exportar a diferents formats la feina feta.

Pràctica

Crear a Gliffy un diagrama de flux que representi l'acció travessar una cruïlla.




FONTS D'INFORMACIÓ: Viquipèdia, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada